M/S Funchal

Våren 2008 (25 april - 6 maj) reste vi på en kryssning från Göteborg ner till Marocko med kryssningsfartyget M/S Funchal. Här har vi lagt ut en sammanfattning av resan med lite av de bilder vi tog. För att spara plats och nerladdningstid är alla bilder på denna sida förminskade. Skicka e-post till Nils-Johan om du vill ha orginalbilder (en originalbild är ca 2 MByte).

Kryssningen uppmärksammades i pressen på grund av att vinterkräksjukan härjade på båten - troligen drabbades tre fjärdedelar av alla passagerare. Nisse klarade sig, men Inger var sjuk en dag. Tragiskt nog avled en av passagerarna i sviterna av magsjukan. Smittan fanns redan på båten då vi klev ombord i Göteborg. Inger var sjuk en dag, men Nisse klarade sig.

Vill du läsa mer om M/S Funchal kan klicka här: Fakta om M/S Funchal.

Vi lämnade Göteborg klockan 16 den 25 april - bekvämt nog kunde vi ha bilen parkerad på en inhägnad parkering på kajen. Det var bara att ställa bagaget på kajen och kliva ombord! Därefter följde tre hela dagar till sjöss. Det var dyningar på sjön efter en tidigare storm, men ändå förhållandevis lugnt. Den mesta tiden gick åt att försöka varva ner, sova, läsa, äta. Och att kämpa mot Internetabstinens! Tufft att veta att vi skulle vara utan Internet i drygt två veckor samt utan täckning via mobilerna under en stor del av resan. Resans fjärde dag såg vi tumlare.

La Coruna, Spanien (25 april 2008)

Första stoppet var i staden La Coruna i Galicien i Spaniens nordvästra hörn. Vi anlöpte hamnen med den gula "pestflaggan" - inte särskilt trevligt. Det tog lång tid innan vi fick lov att kliva i land. Ett mycket stort antal passagerare var tvungna att sitta kvar på båten på grund av vinterkräksjukan - otroligt ledsamt! Vi fick dock gå i land vilket var en enorm lättnad! Vi höll oss utomhus hela dagen i land och slet ordentligt på våra skor - underbart att få röra på sig efter dagarna till sjöss och all mat vi ätit! Förmiddagen var kylig - vi gick till en park och passade på att ringa hem, nu när vi var i land och hade täckning. När affärerna öppnade inhandlades pulverkaffe - kaffet på båten var bedrövligt dåligt! Därefter gick vi från park till park, ner till den underbara stranden mitt i staden, vadade i vattnet, hittade ett kafé med fantastiskt god espresso.

Till lunch fann vi en trevlig uteservering där vi beställde ett fantastiskt skaldjursfat för 42 euro - prisvärt! SÅ gott! När vi ätit fortsatte vi i rask takt till fyren Herkules (The Tower of Hercules, ett världsarv på UNESCOs lista). Den byggdes av Romarna på 200-talet och är fortfarande i drift. Därefter fortsatte den raska promenaden längs vägen intill den stora viken och tillbaka till båten. Vi utnyttjade verkligen tiden i land väl! Kommer ombord med trötta fötter och brända av den starka solen...

Senare på kvällen får vi ett SMS från Ingers mamma med den tragiska nyheten att en bekant till henne ombord hade avlidit efter sviterna av vinterkräksjukan. Under dagen hade båten sanerats med Virkon för att ta död på caliciviruset på båten. Ett gäng väl inplastade män sprayade precis allt på båten, inklusive våra hytter, alla lakan och filtar togs omhand för tvätt. Vi passagerare åtgärdades dock inte...

Från båten i hamnen

Park

Pestflagg

Tanger (27 april 2008)

Efter ännu en heldag på sjön ser vi Afrikas kust. Klockan 11 kom lotsen ombord för att ta oss in i Tangers hamn. Så snart båten ankrat byggs marknadsstånd upp längs kajplatsen. Vi äter lunch på båten innan vi släpps iland. Idag har vi bokat in oss på en shoppingtur med buss. Ganska onödigt eftersom centrum visar sig ligga 10 minuters promenad från båten - det tog säkert längre tid för oss att komma dit på krångliga vägar med bussen än om vi gått på egen hand, men det var ju inte lätt att veta innan... På marknaden köper vi en matta efter att försäljaren har följt efter oss i flera hundra meter. Priset gick ner från 300 Euro till 30 Euro. Sedan köpte vi tre fat och två skålar en betydligt lugnare affär, men till allt för högt pris. Det här med att pruta är inget för oss... Hysteriskt jobbigt med alla försäljare. På ett kafé får vi gott kaffe och lite lugn.

Markanden på kajen

Våra bussar

Kryddaffär

Klädaffär

Mattaffär

Guide

Krimskrams

Nisse

Casablanca - Marrakech (28 april 2008)

Tidigt på måndag morgon ankommer vi till Casablancas hamn. Vi hamnar denna gång långt ifrån centrala staden, mitt ibland fraktfartyg som lastar lådor med apelsiner. På kajen väntar bussar som ska tas oss till Marrakech. Vi har en lokal guide som ska följa med oss under hela dagen och en svensk guide från båten, som översätter från engelska till svenska. Framför oss har vi en bussresa på tre timmar innan vi når vårt mål – den rosa staden Marrakech.

Reflektioner från resan till Marrakech:
Landskapet är förvånansvärt frodigt och det är först på slutet som det blir ökenlikt. Jordbrukslandskap breder ut sig. Hjordar med kreatur (främst getter och kor) vaktas ofta av barn. Pojkar och flickor som sitter i utkanten av flocken, ofta insvepta i sjalar. Vi ser människor som går med böjda ryggar och skördar vad det nu är som växer på åkrarna. Vete eller något annat sädesslag. Små byar bestående av stenhus. Fält omgivna av kaktusplanteringar. Kaktusen odlas och frukterna skördas. Samtidigt utgör planteringarna skydd för odlingarna – kanske för att hålla kreaturen borta och säkert bidrar det till att minska erosionen. Det såg mycket torrt ut, trots att det odlades mycket. Man jobbade mycket med att anlägga diken för att samla upp regnvatten längs vägen.

Efter drygt tre timmars resa närmar vi oss äntligen Marrakech! Den gör verkligen skäl för sitt namn som den rosa staden. Vi såg inte några hus som INTE var rosa, med undantag för hus som var under byggnation. Trafiken var minst sagt hysterisk! Kaos. Bussen körde in i rondeller utan att vänta på ”sin tur”. Cyklar, bilar, mopeder, bussar, hästar, åsnor, lastbilar etc i en salig röra! Kaos är nog ett för milt uttryck för att beskriva hur det var.

Vi åker först till ett palats som vi knallar runt i – jalla, jalla – bråttom, bråttom! Tur att vi har med filmkamera så att vi i efterhand kan se hur det såg ut. Det var inte så särskilt märkvärdigt, men visst var det fina takmålningar och dekorationer. Typisk mosaikdekor och utskurna mönster i de flesta rum. Små trädgårdar, gångar och smårum som en labyrint.  Tyvärr var det tjockt med turister och mycket stressigt, vilket gjorde att helhetsintrycket sänktes. Det var omöblerat och väldigt slitet. Efter detta besök åkte vi till en moské med en tillhörande park som vi går igenom. Moskén kom vi inte in i, utan fick nöja oss med att fotografera den utifrån. Tornet var högt och utsikten därifrån var säkert fantastisk.

Efter dessa två besök kördes vi till en anläggning utanför staden. En turistfälla, men rätt häftig upplevelse. När vi kommer fram möts vi av en massa hästar med ryttare med vapen, folk som sjunger och spelar. Och den obligatoriska fotografen. Det är varmt!  Vi får senare veta att det varit kring 40 grader varmt denna dag och värmen var verkligen tryckande innanför murarna till denna anläggning. Maten bars in på fat efter fat, massor med mat. Fantastiska apelsiner som efterrätt. Efter maten tittade på uppträdanden – ryttare som red hårt fram och åter och sköt med sina gevär. En äkta turistfälla. Lite lustigt var att Inger skulle ha bott här med sitt jobb i samband med en konferens ca fem år tidigare. Tyvärr blev det oroligheter i Marocko i samband med att de skulle åkt, så den resan blev aldrig av.

Efter maten åkte vi till markanden i centrala Marrakech. Vår guide tog med sig till en butik med skinnjackor och tusentals dammiga pryttlar. Enda fördelen var att det var lite svalt. De flesta var trötta och rätt irriterade. I de trånga gränderna kom hela tiden mopeder – jobbig. Den riktiga marknaden kom vi till så sent att vi inte hade möjlighet att handla. Dumma guide! Det blev lite kaotiskt när det gällde informationen och vi var möra i värmen. Det mest pinsamma på hela resan var när vi missade gruppen vid mötesplatsen efter shoppingen… Jättejobbigt. Men vi stod kvar där vi skulle ses och hoppades att det skulle märkas att vi inte var med… Till slut ser vi vår kära svenska guide som kommer springande – så skönt! Usch, nej det var ohyggligt pinsamt och inget vidare. Stressig tur!

Marrakech

Palatset

Lunchstället - en äkta turistfälla!

Lunchstället

Marrakech

Eldragning

Den dammiga tusentingsaffären

Marknaden

Gibraltar (29 april 2008)

Vår ankomst blev tyvärr försenad av att ett annat kryssningsfartyg hade samma avgångstid som vår ankomsttid. Så det var bara att vänta! Men det gick ingen nöd på oss för det var vackert att se ut över Gibraltars stora klippa. På andra sidan Gibraltar sund såg vi Afrikas kust. Fantastiskt fint! När vi väl kommer av båten hoppar vi in i en liten båt och åker på Delfinsafari. De övriga passagerarna på båten var milt sagt irriterade - de hade väntat länge på grund av vår försening... Vi får se gott om delfiner i naturlig miljö som hoppar och spexar. Vi var nöjda! Den enda riktigt lyckade utflykten på hela resan. Efter båtturen går vi igenom köpcentret i "Gibraltar Town". En sån kontrast mot Marocko! Skönt! Inger vill gärna komma upp på den berömda klippan. Vi lyckas få tag på en karta och går genom staden till linbanan som går ända upp till toppen! Nisse stannar kvar och hittar en trevlig park att utforska. Inger tar linbanan upp till toppen av Gibraltarklippan (inte högsta delen - linbanan stannar mitt på klippan). Underbart! Mäktigt! Man kommer ut på en plattform längst upp på kanten av klippan, med fantastisk utsikt åt alla håll. Och apor finns det gott om. I kaféet på toppen sitter två andra passagerare från båten som valt att promenera upp! Tyvärr visade det sig att batteriet till filmkameran nästan var slut, så det blev inte mycket filmat. Även Inger tog en runda i parken innan vi återvände mot centrum, där vi passade på att köpa billig sprit! För att få lite omväxling till maten på båten valde vi att äta i land. Det fanns säkerligen bättre restauranger än den vi hittade, men det var värt mycket att få sitta ute och äta. Kall öl - mmm...

Gibraltar

Centrum

Vår restaurang

Cadiz (29 april 2008)

Här åkte vi med på en arrangerad resa till en sherrytillverkare i Jerez de la Frontera - Tio Pepe. Vår svenska guide från båten var pinsamt dålig på att översätta från engelska till svenska, vilket gjorde besökets informativa del om sherry tillverkningen helt värdelös. Men vi fick i alla fall se husets vin-mus, provsmaka samt köpa sherry och lite presenter. Efter sherryutflykten gick vi på egen hand i stan. Tiden var lite knapp på slutet, men vi gick i rask takt och var på båten några minuter innan utsatt tid, så det var ingen fara. Vi var dock sist ombord, för så snart vi satt vår sista fot på båten så drogs bryggan in...!

Guiderna

Stranden i Cadiz

Park i Cadiz

Lissabon (1 maj 2008)

Om föregående utflykterna hade varit lite små struliga var det ingenting mot den i Portugal, som blev en total flopp! Vi orkar knappt skriva om det - det var riktigt eländigt. Vi åkte med buss till Sintra. Så långt var allt väl. Där fick vi 20 minuter för att vandra omkring på egen hand på de branta gatorna i de trånga slingriga gränderna. Även denna gång utnyttjade vi tiden väl - var inne i ett antal affärer och köpte en hel del vykort på palatsen på bergets topp, dit vi därefter skulle resa. Bussen vi rest med till Sintra var för stor för att kunna ta oss till bergets topp, så vi skulle byta till en mindre buss. Den rymde ett stort antal av passagerarna från den första bussen och vi som blev kvar skulle stå kvar vid busshållplatsen och vänta på att den kom tillbaka och hämtade oss. Den 1 maj är helgdag i Sverige och det är den även i Portugal. Det var tjockt med trafik - mängder med bilar som sakta tog sig upp längs den slingrande vägen till palatset. Vi stod där i vår busskur och väntade. Och väntade. Och väntade. Timmarna gick!!! Vi insåg tillslut att vi aldrig skulle hinna upp på toppen och se något, men fick ändå inte gå ur synhåll från busshållplatsen. Som väl var fanns ett kafé intill densamma som vi gick till efter många om och men. När den lilla bussen till slut kom ner igen med de passagerare som fått plats fick vi höra att inte ens de kommit in i palatset - en annan guide hade haft alla biljetterna och denne var spårlöst försvunnen med sin grupp. En motorcykel hade vält i backen och förvärrade köerna upp till toppen. Sammanfattningsvis så åkte vi buss till Sintra där vi satt i en busskur i några timmar innan vi fick åka tillbaka till båten igen. Något portvin hann vi aldrig köpa innan vi klav ombord på båten igen - vi var en timme sena till avgång! En dunderflopp och en enorm besvikelse - Inger hade främst sett fram emot stoppet i Portugal. Vi fick därefter två heldagar ombord på båten innan det sista stoppet före ankomsten till Göteborg.

Inloppet till Lissabon

Inloppet till Lissabon (Riokopia)

Inloppet till Lissabon (båtföretagets logga)

Sintra

Palats (längst upp i bilden)

Dieppe (4 maj 2008)

Sista stoppet innan Göteborg var ett kort strandhugg Dieppe - den lilla franska staden vid Engelska kanalen. Kryssningsfartyget kunde inte gå i hamn utan vi fick åka i skytteltrafik med små båtar in till hamnen. I Dieppe handlade vi lite och åt lunch. Givetvis hade arrangörerna prickat in en helgdag - igen - så många av affärerna var stängda, men vi fick tag på lite presenter hem. Vi besökte Dieppes innehållsrika museum i Chateau de Dieppe som var vackert beläget på en höjd ovanför staden. Det var sevärt! Vi hade även gott om tid att vandra omkring i staden och vi åt var sin enorm matig sallad till lunch! Och riktigt god starkcider till! Det var roligt att se hur stor nivåskillnaden var på vattnet i hamnen - det var högvatten då vi kom in på förmiddagen och lågvatten då vi åkte därifrån! Enormt skönt att gå på egen hand och slippa de arrangerade resorna!

Dieppe

Urlastning

Vår båt (M/S Funchal)

På båten

Under resan fanns det en rad events och underhållning för att fördriva tiden ombord. Mycket av underhållningen på kvällarna vände sig till en äldre publik med annan smak än vår. Dock hann vi lära oss jonglera, snurra porslin på pinnar, prova en mängd goda drinkar (tyvärr utan is p g a vinterkräksjukan), dansa Madison (Inger), morgongympa och använda träningsutrustningen ombord. Tiden gick märkligt nog riktigt fort, mycket tack vare alla trevliga medpassagerare! Varje frukost och varje lunch fick vi nytt bordsällskap och träffade på så sätt en mängd intressanta människor! Det var lätt att få kontakt med folk på däck och i salonger och många hade mycket intressant att berätta. Stort tack till Irene & Bosse, Tony & Anna med flera för att ni förgyllde vår tid ombord!

Resan avslutades med en sista dag till sjöss - Nordsjön var spegelblank och vädret fantastiskt, så det var en mycket vacker avslutning på resan. När vi kom in i Göteborg igen var träden gröna! De hade slagit ut under de veckor vi varit borta. Bagaget lastades av med en väldig fart och vi som hade bilar i hamnen fick gå av båten först, så det blev lite stressigt mot slutet. Vi tog vägen om Gränna hem och hittade ett trevligt kafé igen där vi fick tid att skriva de sista vykorten från resan...

Marockansk prinsessa

En marockansk försäljare som förirrat sig ombord...
Men lyckades inte sälja något till oss!

Maskerad guide

Högdräktig nunna

Okänd

En liten djävul som lagt vantarna på
 Poseidons treudd

Spel på däck. Imponerande färgmatchning!

Vår ypperliga servitör (Wilson) under alla middagar

Första pris i musikrebus - hur sjutton det gick till...

Här var det ok att leka med mat...